Beste Bikini’s Voor Een Dagje Wellness  thumbnail

Beste Bikini’s Voor Een Dagje Wellness

Published en
10 min read

Dit is het studium van de foto, het onderwerp dat gefotografeerd wordt (Shein bikini trends uitgelegd). De modefoto is een mise-en-scène, een model in een zeker, vooraf bepaald decor; er is voor de foto geposeerd. Zodra het model merkt dat hij of zij door de lens bekeken wordt, neemt het model een pose aan; het model transformeert zichzelf van tevoren al tot een beeld



Het plaats het model in een rol die zij stilzwijgend speelt. Er wordt een verhaal verteld in een enkel beeld. Gezien de aard van de foto is dit verhaal tegelijkertijd een wat-is-geweest en een vraag naar hier-en-nu (Barthes 1988, 89), maar ze toont nooit de toekomst (Barthes 1988, 95). Ze kan hooguit een toekomstig beeld aankondigen, als een heraut (Barthes 1988, 102).

Het modemagazine kan alleen hopen op een weldra-en-overal van de mode die zij aanprijst. Het magazine moet dus proberen om haar lezer te grijpen, te raken, met de fotoreportages, waarna de tekst pas gelezen wordt - Duurzame bikini merken ontdekken. Het geheim van aangrijpende foto zit in datgene wat ons even, heel even, uit onze comfortzone trekt en juist daardoor onze blik weet te vangen en vasthoudt, om vervolgens als kauwgom in onze gedachten te blijven kleven en op bijna zeurderige toon steeds opnieuw onze aandacht vraagt



Dit tegenstrijdige detail kan iets heel intiems zijn, iets wat alleen ik zie en waar een ander zo maar aan voorbij zou lopen. Het kan een soort herkenning zijn, net als het Madeleine-cakeje bij de thee, dat voor ieder ander geen diepere betekenis hoeft te hebben. Maar het kan ook de sereniteit van de haiku zijn, omdat deze dusdanig in het moment staat dat de rest enkel een stilte is.

Een onbedoelde tegenstrijdigheid in de foto die haar krachtiger maakt dan wanneer zij technisch perfect zou zijn. De mise-en-scène van het toneelspel dat verstoord wordt door een extern element, wat het verhaal des te krachtiger maakt en het model in haar rol een werkelijke uitdaging biedt, ook al is zij zich onbewust van deze externe factor.

De Mooiste Stranden Om Je Bikini Te Dragen



Ze spoort op haar best aan tot een half-willen, een half-begeren, maar ze raakt de kijker niet tot in zijn ziel. Ze verplicht niet, maar toont enkel iets leuks. Zo verhoudt het subject zich dan ook tot Mode: het is leuk, maar verplicht niet. Cut-out bikini’s die in de mode zijn. Enkel wat onze aandacht trekt is interessant genoeg om langer naar te kijken

De retoriek die er dus werkelijk toe doet, is er een die rechtstreeks tot het subject spreekt, een die enkel het subject ervaart. En op dezelfde wijze ervaart het subject zichzelf, wanneer deze stuit op de satori, in een moment van stilte. Mode zal slechts zelden enig effect hebben op het subject dat zich bewust is van diens eigen identiteit.

Individuen dragen op deze manier bij aan het modebeeld. Misschien sluit de huidige vestimentary code gewoon meer aan bij de retoriek dan vroeger het geval was (dit is moeilijk te achterhalen, omdat ik niet beschik over de exacte magazines die Barthes hanteerde) (Sportieve bikini’s voor strand en zwembad). De ideologie van sfeerbeelden, zonder een eenduidige modetrend, kan natuurlijk ook een trend zijn, maar het kan ook de toekomst zijn van mode, waarbij taal en beeld in elkaar overvloeien

Hiervoor kijkt hij niet alleen naar wat eerdere auteurs (voornamelijk uit de filosofie) over mode hebben geschreven, maar ook naar de mode-ontwerpers en subculturen en naar de verschillende standpunten die door deze bronnen over mode in de Westerse wereld ingenomen worden - De nieuwste bikini trends van 2020. Vanwege mijn eerdere focus op Simmel en Barthes, zal ik me ook richten op deze twee bronnen bij Barnard; hoe hij hen leest, samenvoegt en toepast binnen zijn eigen visie over mode

Bikini’s En Yoga Op Het Strand

Hiervoor zijn er meerdere sociale lagen en/of groepen nodig binnen de gemeenschap. Zonder deze lagen of groepen is het bestaan van mode niet mogelijk. Door middel van deze dualiteit weten we onszelf middels mode te identificeren. We willen er vergelijkbaar uit zien als onze ‘vrienden’, maar geen kopie zijn (Barnard 2002, 12).

Echter door de komst van (sociale) media (modemagazine, blog, vlog), die mode verspreid onder alle lagen van de bevolking, wordt mode door alle sociale lagen heen tegelijkertijd geadopteerd, en is de trickle down theory niet langer van betekenis voor de verandering binnen de mode (idem). Duurzame bikini merken ontdekken. De adoptie van mode volgt volgens Barnard nu eerder een collectieve selectie, waarbij het sociale discours meer invloed heeft dat de sociale klasse

Deze verandering op Simmel maakt de consument tevens een stuk minder passief in de eigen intenties van het volgen van mode; het subject maakt nu eigen keuzes. Dit heeft ook effect op de sociale cirkel, waar het subject toe behoort: we zijn nog steeds subjecten binnen een sociaal en cultureel discours dat als dusdanig herkenbaar is en blijft door reproductie van haar stijlen.

Net als dat het zelfbeeld van het subject groeit en evolueert - Hoe je bikini goed onderhouden. Soms komen er invloeden bij en soms vallen oude elementen tijdelijk weg; al zullen deze oude elementen wel deel uit blijven maken van het collectieve verleden van deze sociale groep en kunnen ze ook weer hun weg terug vinden in het modebeeld

Hoe Je Bikini Goed Onderhouden

De oude elementen komen nooit onveranderd terug, er wordt altijd iets nieuws aan toegevoegd, zei het een lijn, een print, kleur, materiaal of zelfs de toepassing ervan. Het terugkeren is niet een energie besparen van de mode, zoals bij Simmel, maar een uiting van identiteit vanuit een collectief verleden (Duurzame bikini merken ontdekken). Tevens kaart Barnard een probleem aan dat ik zelf ook ervaar bij het lezen van Simmel

Barnard erkent de rol van de ontwerper juist wel en ziet de ontwerper, als bricoleur, als integraal onderdeel van de vorming van mode. Het zijn vaak jonge, innovatieve ontwerpers die de modewereld bij tijd en wijle wakker schudden en de mode in haar geheel een nieuwe kant op sturen door nieuwe technieken en materialen, combinaties of inspiratiebronnen aan te dragen, omdat zij anders tegen de wereld aankijken dan de oudere generatie ontwerpers.

Ten opzichte van Barthes erkent Barnard het communicatieve aspect van het narratief. Barnard neemt echter niet het eerste deel uit The Fashion System over, de vestimentary code; dit deel noemt hij onoverzichtelijk, verwarrend, incompleet en “head-splitting” (Barnard 2002, 98) - Bikini’s en yoga op het strand. Barnard mist hierin dat Barthes met de vestimentary code enkel een fundament wil leggen, een metataal opbouwen, waarop de retoriek in de dressing (gedragen mode) haar invulling krijgt

Barnard legt daarentegen enkel de focus op het tweede deel uit dit werk: de retoriek. Hierin krijgt de mode-code een natuurlijkere invulling: it tries to naturalise the arbitrary character of the vestimentary signs, disguising the tyrannical decisions about fashions as if they were facts in a natural process - Welke bikini past bij een tropische vakantie. (Barnard 2002, 98) De tweedeling tussen denotatie en connotatie van de tekens binnen het mode-systeem krijgt bij Barnard daarom een andere invulling dan bij Barthes

Vanwege de ethische boodschap interesseren media en publiek zich ook voor de achterliggende gedachten van de ontwerper, in dit geval de materiaalkeuze in combinatie met een ecologisch probleem. Veel vaker is het echter het geval dat de toeschouwer een beter idee over betekenis van een ontwerp dan de ontwerper zelf (Barnard 2002, 75).

Bikini’s Voor Honeymoon Bestemmingen

De modejournalist maakt een arbitraire keuze aan de hand van vorm, lijnen, stoftype, textuur, kleur, etc., doordat hij gebruik maakt van het associatieve systeem, wat voor gevoel een artikel of beeld oproept. Eenzelfde jurk kan zo een compleet andere betekenis krijgen, afhankelijk van de kleur. Welke bikini past bij een tropische vakantie. Maar omdat deze methode zo intuïtief is, is deze wel heel aantrekkelijk voor een publiek dat zich binnen hetzelfde discours bevindt (Barnard 2002, 79)

Om deze reden ziet Barnard het relevanter om te kijken van de connotatieve betekenis, waarvan we weten dat deze subjectief ingevuld wordt, vanuit een bepaald discours. De modefoto of welk visueel medium dan ook, dat mode weergeeft en promoot, maakt gebruik van de poëzie, associaties en metaforen. Minimalistische bikini’s die elegant zijn. Dit benadruk Barnard nog eens, wanneer hij het stuk dat Barthes hierover schrijft, afdrukt in zijn eigen Fashion Reader (2007, 517-519)

Vanuit onszelf weten we welk gevoel we er mee uit willen dragen, hoe we onszelf zien en wat we willen bereiken. We vormen zelf, vanuit onze eigen achtergrond, sociale omgeving en de voor ons bereikbare middelen een samenstelling van wie we (willen) zijn en bepalen zelf hoe we ons kleden.

Dit modebeeld is dus discours-afhankelijk, maar belangrijker: altijd samengesteld uit elementen die ter beschikking zijn, een bricolage. Minimalistische bikini’s die elegant zijn. Bricolage is een term die door Lévi-Strauss geïntroduceerd wordt, maar door Derrida verder is uitgewerkt. Barnard gebruikt beide lezingen, maar stoelt zijn theorie het meest op de uitwerking van Derrida. […][…] [de ingenieur die alles uit het niets schept, bestaat niet]

Accessoires Die Je Bikini Outfit Compleet Maken

Dit wordt veroorzaakt doordat mode altijd opgebouwd is uit elementen en materialen die reeds ter beschikking zijn, inspiratie uit het collectieve en persoonlijke verleden van de ontwerper en elementen uit voorbije modes. De nieuwste bikini trends van 2020. Dat ook de modeontwerper een bricoleur is, is voor Barnard vanzelfsprekend, omdat de ‘ingenieur’ niet bestaat (Barnard 2002, 180-184)

Hiermee wil hij aantonen hoe mode vast zit aan het discours van de samenleving en aan alle stromen binnen de samenleving (waaronder ook de wetenschap). En dat elk van deze stromen een modeartikel op en andere manier kan interpreteren. Barnard geeft zelf het voorbeeld van de stiletto: voor feministen een symbool van onderdrukking, maar vanuit een sociologisch oogpunt gedragen door de succesvolle vrouw die carrière maakt, voor de medische wetenschap is de stiletto slecht voor de heup en rug en kan de stiletto ook symbool staan voor de schoonheid van de vrouw, omdat de verhoging van de hiel de lichaamshouding dusdanig manipuleert dat natuurlijke rondingen benadrukt worden.

Daarnaast speelt de context waarin iets gedragen wordt, de kledingcombinatie en de omstandigheden waarin deze gedragen worden, ook een grote rol in de betekenisverlening. Dit alles maakt de betekenis vooral besluiteloos, te veelzijdig en ambigu. Victoria’s Secret bikini’s: must-haves. Maar niet alleen de zichtbare context, ook de onzichtbare context is van belang in de betekenisverlening, daarom is voor Barnard het modeartikel niet in staat een andere betekenis te dragen dan de gevoelsmatige betekenis in de retoriek van Barthes

De betekenis zal altijd ambigu blijven, altijd besluiteloos zijn. Dit punt benadrukt Barnard nog eens in zijn conclusie: de betekenisgeving binnen de mode is een product van contexten, ze zijn ook veranderlijk van context tot context en dus niet vast van betekenis. Daarom zijn modeartikelen besluiteloos. In de praktijk wordt het weliswaar niet als besluiteloos ervaren (niet bij het kopen van het modeartikel en ook niet bij het dragen) en het is ook zeker niet de bewuste intentie van de drager om besluiteloosheid uit te dragen (Barnard 2002, 187).

Minimalistische Bikini’s Die Elegant Zijn

Maar uiteindelijk komt het te allen tijde neer op interpretatie en niet op een betekenissysteem. En deze interpretatie is dan ook nog eens een momentopname, want afhankelijk van de gemoedstoestand of context van de lezer, kan zelfs de interpretatie variëren. Fashion exist[s][…] [is] [a] […] - Duurzame bikini merken ontdekken. [It] En in deze laatste zin zien we een deel van Simmels dualiteit terugkomen: een strijd tussen het binnen en het buiten van het subject, identiteit en individualiteit versus de sociale omgeving

Barnard is de eerste die het concept bricolage loslaat op het concept mode, en dit heeft zeker een effect. Hij ziet bricolage niet als een toevoeging op het bestaande concept mode, maar eerder als een eigenschap. Hij stelt ook niet de vraag wat het effect van bricolage op mode is, want voor hem is de bricolage een evidentie.

Toch is het belangrijk om te kijken naar wat dit betekent voor de mode. Minimalistische bikini’s die elegant zijn. Ook Simmel en Barthes erkennen dat mode altijd staat bovenop voorgaande modes, dat ze niet los gezien kan worden van de cultuur waarin zij bestaat. Maar Barnard laat met de bricolage dit effect veel zwaarder doorwegen, dan het vernieuwende karakter dat mode bij Simmel en Barthes nog wel heeft

Echte vernieuwing heeft daarmee geen ruimte gekregen, zoals de toepassing van nieuw ontwikkelde materialen. Het kan best zijn dat die materialen eerder ontwikkeld zijn in een laboratorium, uit bestaande elementen, maar de toepassing in de mode zijn desalniettemin nieuw en vernieuwend, ook met de mogelijkheden die deze nieuwe materialen met zich mee zouden brengen.

Navigation

Home

Latest Posts

Strandclubs Waar Je Bikini Straalt

Published Aug 17, 25
7 min read

Beste Bikini’s Voor Een Dagje Wellness

Published Aug 17, 25
10 min read

Bikini Stylingtips Voor Curvy Vrouwen

Published Aug 17, 25
9 min read